ELLER TA KONTAKT HER:

Your Name (required)

Your Email (required)

Subject

Your Message

ANMELDELSER

STUDENTMEDIENE I STAVANGER, (STINE SERIGSTAD) - TERNINGKAST 6
Ida har lært meg at det viktigste med drømmer er å ha dem, at det er lov å gråte over en knust Hotell Cæsar-kopp og at det er mulig å være i ekstase av å koke poteter.

Filmen har en nydelig slutt som tok pusten fra meg. Bare av den grunn: se den!

FILMPOLITIET, P3 (BIRGER VESTMO) - TERNINGKAST 5
Ida Storm (28) har filmet seg selv gjennom flere år med opp- og nedturer, der hun går inn og ut av psykiatrien.

Dette materialet har regissør August B. Hanssen formet til en rå, engasjerende og opplysende film med et spennende formspråk som visualiserer Idas kamp på en forbilledlig måte.

Hennes mot til å stå frem og utlevere seg selv er imponerende, og det samme er filmen.

FEDRELANDSVENNEN (ROY SØBSTAD) - TERNINGKAST 5
Det er ikke lett å se inn i øynene til noen som har det vondt. Men «Idas dagbok» tvinger oss til å gjøre akkurat dét. […] Det er likevel ikke ofte man får et mer levende inntrykk av mennesket bak diagnosen.

Og helt til sist - takket være et fullstendig overrumplende, nærmest magisk avslutningsbilde - etterlater filmen oss med noe kanskje enda mer verdifullt: følelsen av at det finnes håp, tross alt.

CINECOLA (MATT MICUCCI)
[Ida’s] just a normal girl in a world where more and more young people are being diagnosed with mental illness. And that is why, despite it being difficult to sit through, Ida's Diary is a monolith of representation that might spur on important debates.

BERGENS TIDENDE, (BRITT SØRENSEN) - TERNINGKAST 5
Til å være så sårbar er Ida Storm fra Tvedestrand et utrolig modig menneske.

Regissør lar Ida snakke uforstyrret og uten å falle for fristelsen til å føre inn foreklarende stemmer fra psykiatrien. Resultatet er en naken, ufiltrert fomidling av en tilstand: en film som gir innsikt o gøkt forståelse for et problem, eller en tilstand, som rammer urovekkende mange unge.

Å komme så nær ekte menneskelig fortvilelse er uhyre sterkt. Og selv om filmen er dyster og ofte vond, bygger den opp mot en rørende og optimistisk slutt.

VÅRT LAND, (ANE BAMLE KJELLAUG)
De første av klippene er fra 2006, lenge før selfie ble et begrep vi hadde et forhold til. Likevel er Idas dagbok egentlig en lang video-selfie.

Men der de fleste moderne selfies er iscenesatte glansbilder av en lykkelig hverdag, gir Ida et brutalt ærlig og utleverende innblikk i hvor vanskelig det er å leve med en psykisk sykdom.